Belajar Buat Blog

Belajar Buat Blog
Belajar buat blog
.
Sesiapa sahaja pun mampu untuk belajar buat blog, maklumlah blog tutorial bercambah disana sini bagai cendawan tumbuh selepas hujan, cewahhh. Tapi untuk belajar buat blog yang berjaya itu pula sangat memerlukan minat dan kesungguhan yang padu.
.
Ramai sebenarnya yang berhenti separuh jalan dalam dunia blogging ni kerana tidak dapat merasai keseronokan menulis blog, antara puncanya adalah kerana melakukan beberapa kesalahan standard blogger baru semasa awal-awal belajar membina blog
.
Jom kita kenalpasti beberapa kesalahan yang sering blogger baru buat semasa baru belajar buat blog. Ada antaranya yang aku sendiri pernah lakukan masa baru belajar buat blog dulu, biasalah noob, muahaha. Bila dah tahu tu pandai-pandailah elakkan diri ye, jangan cakap hakak tak payung... kekeke. 
.
Belajar Buat Blog
.
Menulis untuk bacaan sendiri sahaja
Bukanlah satu kesalahan untuk tulis pasal diri sendiri dan mengenai diri sendiri. Salahnya adalah apabila kita tak fikirkan dari pandangan pembaca, adalah mereka nak baca tulisan kita itu? Ya mereka akan baca walaupun itu adalah kisah pasal diri kita tetapi kita kongsikan juga pengalaman kita dan selitkan ilmu walaupun sedikit, memadailah untuk menjawab maklumat yang mereka cari. 
.
❌ Blogger Copypaste dari Blog Terkenal 
Pembaca tak mahu ye baca maklumat yang sama ada dari blog lain dan segala perkara yang bertebaran di laman sosial lain seperti facebook dan twitter sebijik-sebijik. Hello? Puaskah jadi blogger kalau sekadar tekan keyboard CTRL C + CTRL V je? Ok kalau nak ambil isu yang sama, belajarlah untuk kupas isu tersebut dengan cara dan pandangan sendiri, kenapa takut untuk jadi diri sendiri?
.
 Aku nak duit! Orang kata jadi blogger boleh buat duit sambil goyang kaki je.
Amboi amboi, itulah, orang suruh belajar buat blog tak mahu, duit mahu. Mana ada duit mudah awaknye ni pun. Blogger yang boleh buat duit melalui blognya itu mestilah blogger yang betul-betul kukuh, so orang pun tanpa segan silu dan risau sebab blogger itu ada identiti dan namanya sendiri. Faham? Ini blog pun huduh, belajar SEO pun taknak, komen blog orang pun pakai identiti anon, macam mana orang percaya untuk collaborate dengan kita? 
.
Menulis ikut sedap rasa, peduli apa haku SEO?
Menulis ikut sedap rasa ni adalah seperti menggunakan perkataan singkatan yang dalam post. Belajarlah untuk tulis sesuatu perkataan itu penuh barulah senang spider atau robot Google untuk detect keyword kita nak sampaikan dalam entry kita. Kalau tak suka duduk dalam page pertama Google Search tak perlulah susah-susah taip penuh dan belajar buat blog bagai ye, hewhewhew.
.
Ok dah publish, habis dah kerja. 
Hahaha, maksud aku lepas publish sesuatu entry tu, jangan ingat kerja dah settle. Ewah-ewah nak lepas tangan ye, babab kang! Lepas publish entry lah korang kena kerja keras untuk promotekan entry korang tu habis-habisan, barulah perfect. Macam mana nak promote? Yes baca sampai habis aku akan share semua ilmu yang aku tahu dalam bidang blogging ni. 
.
Baiklah sebenarnya kelima-lima kesalahan diatas mampu dimanipulasikan untuk kita membuat anjakan paradigma (cewah bahasa taknak kalah) dari blog yang suram dan gagal untuk belajar membuat blog yang berjaya. Jadi apakah perlu dibuat menjadi blog yang berjaya?
.
Belajar Buat Blog
.
Kenalpasti apa yang pembaca ingin tahu
Tiada salahnya kalau seseorang blogger itu mahu bercerita mengenai life journey yang dialami, terutamanya lifestyle blogger. Pada zaman semua dihujung jari ini, sebelum melalui sesuatu perkara, atau pergi ke sesuatu tempat baru, ramai yang lebih suka untuk research melalui Google. Jadi inilah peluang kita untuk memberi input dari segi pengalaman kita yang sudah melalui sesuatu perkara, atau pengalaman kita ke negeri/negara tersebut, dan selitkan sekali ilmu tips and tricks yang mungkin orang perlu tahu. 
.
Selain itu, kita boleh cerita pasal apa yang kita guna, apa yang kita beli. Ceritakan testimoni sebenar produk tersebut. Pro and cons, yang orang tak akan jumpa dalam testimoni berbayar. '
.
Pengalaman nyata kita adalah sesuatu yang memang pembaca ingin tahu.
.
Jangan copypaste penulisan dari copypaste inspirasi 
Apabila kita jumpa satu entry yang bagus dan kita suka, bukan bermakna kita boleh copy paste sesedap rasa untuk masuk ke blog kita. Perbuatan itu sangatlah menjengkelkan dan tidak berkat, seumpama kita mencuri hak dan idea orang lain.
.
Tetapi tidak salah untuk kita meniru inspirasi isu yang blogger itu utarakan. Ambil peluang untuk support kenyataan blogger tersebut dengan sudut pandangan dan buah fikiran kita sendiri, ataupun bangkang statement dia (opss berani ke?) dengan cara terpelajar dan hujah-hujah bernas.
.
Kadang-kala ada blogger yang akan utarakan persoalan pada penutup entry beliau, so ambil peluang ini untuk menjawab persoalan itu mengikut cara kita sendiri dalam entry. Senangkan?
.
Siapa kata tak boleh buat duit? Cuma janganlah tamak.
Memanglah boleh buat duit melalui blog, tapi janganlah baru nak mula berblog, belum ada nama lagi sibuk nak cari penaja sana sini. Mula-mula daftarlah nuffnang dan 8share ,itulah platform paling mudah sekali untuk buat duit melalui blog.
.
Bila kita dah stable sikit, boleh try apply adsense. Tapi itu pun mengambil masa diapprove tau. Don't give up.
.
Percayalah bila blog kita dah kukuh, insyaAllah akan ada ramai yang emel berpusu-pusu minta nak collaborate dengan blog kita. Janganlah lupa letak cara mudah hubungi kita dalam blog, at least letak contact form ataupun laman sosial yang kita ada. 
.
Menulislah sesedap rasa tetapi jaga KEYWORD penting untuk SEO
Sebaiknya masa nak draft entry tu sediakan keyword yang kita nak tekankan dalam entry kita. Pada perenggan pertama tulah seelokknya kita fokus keyword tersebut. Contohnya dalam entry ini KEYWORD adalah BELAJAR BUAT BLOG, jadi keyword ini diulang banyak kali, jangan spam pula nanti masuk sandbox baru tau. Huhuhu. 
.
Sandbox ni aku pernah terkena masa aku obses dengan keyword suatu contest haritu, so aku repeat berjuta kali, end up entry aku itu tak naik langsung kat Google Search sebab Google menganggap entry itu entry spam, Haa amek. Sedih tau sis masa tu. Punah impian.
.
Baiklah berbalik pada fokus SEO, cubalah letak ALT Text pada setiap gambar dalam entry, InsyaAllah itu juga banyak membantu dalam SEO blog kita. 
.
Langkah terakhir? Pastikan template kita mesra SEO dan responsive untuk mobile view. 
.
Promote blog kita~!
Kalau kita tak promote, siapa nak promote kan? Silalah promote sendiri ye, manfaatkan semua jenis media sosial kita, facebook, twitter, instagram, pinterest, bloglovin' dan sebagainya.
.
Bukan semua reades kita adalah blogger, jadi kalau readers kita tu tiba-tiba tersinggah dan tersuka blog kita, dia ada pilihan untuk like fanpages kita so dia boleh sentiasa up to date dengan perkembangan blog ini kan? Facebook adalah penyumbang kedua terbesar pageview blog selepas Google ye, jangan main-main.
.
Aku suka guna Bloglovin' sebab boleh auto repost entry terkini aku dekat facebook dan twitter, senang kerja tau uols. 
.
Google+ pun kita boleh auto publish entry terkini kita melalui setting blogger sendiri.
.
Pinterest pun boleh dijadikan salah satu tempat untuk kita promote blog kita, just PIN THIS POST, settle!
.
Jangan lepaskan peluang join group blogger kat facebook ataupun whatsapp/telegram, banyak ilmu boleh belajar tentang blog dari blogger-blogger yang berjaya. 
.
.
.
Special

Download E-book Belajar Buat Blog ini untuk pelbagai lagi tips berguna bermula dari cara untuk buat blog menggunakan blogspot, buat duit dengan blog, dan rahsia affiliate.
Menarik bukan? So jangan lepaskan peluang, klik banner dibawah untuk dapatkan E-Book Belajar Buat Blog by Muhamad Anuar Marsib
Jangan ragu-ragu, ilmu ni, jangan lepaskan peluang.
E-book Belajar Buat Blog
******
Entry ini dihasilkan untuk penyertaan Contest SEO : Belajar Buat Blog dari blogger Muhamad Anuar Marsib. 

Untuk Menyertai Contest ini sila klik banner dibawah sebelum 25 April 2017.
Contest SEO Belajar Buat Blog
  1. Calrase Patrick dapat bayaran RM30
  2. Nona Qiyah dapat bayaran RM30
  3. Noor Maizan dapat bayaran RM30
  4. Sayidah Napisah dapat bayaran RM30
  5. Mommy Fiqa dapat bayaran RM30
  6. Blogger Lelaki dapat bayaran RM30
  7. CikLa dapat bayaran RM30
  8. Diana Rashid dapat bayaran RM30
  9. Susah Senang Blogger dapat bayaran RM30
  10. At-Tarmizi dapat bayaran RM30
  11. MyIdeaKini dapat bayaran RM30
  12. AmirKhalis dapat bayaran RM30
  13. Saya Bukan Cikgu dapat bayaran RM30
  14. Messarah dapat bayaran RM30
  15. Jangan Bukak dapat bayaran RM30
  16. Fadzirazak dapat bayaran RM30
  17. Hero Borneo dapat bayaran RM30
  18. Nikk Hazami dapat bayaran RM30
  19. Misztrex dapat bayaran RM30
  20. Ummi Zarra dapat bayaran RM30
  21. Info Pelajar 2u
  22. Sabree Hussin
  23. Top Seo Friendly
  24. Ummi Seri
  25. Saidila
  26. Qiyasaad
  27. Kataubaid
  28. Belajar buat blog percuma 
  29. iuzira
  30. hiburan sabah
  31. heroborneo
  32. nasitambah
  33. aynorablogs
  34. ohtiptop
  35. jebengotai
  36. sensasi2020
  37.  sayaazieraa
  38. Jambubatublog
  39. Adibsite
  40. Sis Hawa
  41. Cik iLa
  42. AlongXP
  43. Elihjapahar
  44. jiesusanos.com
  45. sianangbumaya
  46. bagiblogger
  47. vitamin cerdik
  48.  Sudahkah anda berkongsi CARA BELAJAR BUAT BLOG anda? 

Follow

Post a Comment

55 Comments

  1. Replies
    1. Thank you Kak Ana, kongsi cara Belajar Buat Blog dengan cara Mai, join la akak contest SEO ni :D

      Delete
  2. Assalammualaikum Mai..betul tu Umi dah ada blog since 2006 dan time tu menulis untuk simpanan sendiri dimasa depan gitu..tp since 2016 dah rasa macam nak open to public sebab seronok dapat kawan alam maya baru dan yg bestnya boleh share info..tapi tergendala sbb kekangan kerja..apa2 pun info yg sangat bermanafaat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok kan Mrs Fuzy, tambah-tambah bila info kita dibaca oleh orang yang memerlukan maklumat.

      Selamat berblog Mrs Fuzy.

      Delete
  3. Kak Reen baru nak belajar SEO. Huhu.kesian akk ketinggalan.hehe.

    Good luck Mai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mai pun tak terer mana pun SEO kak Reen. hahaha,, tak naik lagi pun kat page Google Search kalau masukkan Keyword Belajar buat blog, nasib badan ler pakai domain free blogspot.kekekeke

      Delete
  4. Replies
    1. Terima Kasih JM, jomlah join Contest SEO Belajar Buat Blog ni :D

      Delete
  5. Bagus sgt info nie.. terima kasih atas perkongsian. Akan cuba utk penambahbaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Hafiza, jom kita sama-sama belajar perbaiki blog dari semasa ke semasa.

      Delete
  6. Tips yg sgt bguna untuk newbie terutama spt Ju, gigih tau baca satu2 =D trima kasih share salah satu lg tips bmanfaat kpd kami =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama kak Ju, mai pun tak terer mana, kongsi setakat yang tahu je, hehehe. Masih belajar buat blog yang mesra pembaca dan google SEO.

      Delete
  7. "Ini blog pun huduh, belajar SEO pun taknak, komen blog orang pun pakai identiti anon, macam mana orang percaya untuk collaborate dengan kita?" ya Allah Mayy ni kelakar hahahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lol, harap statement tu tak kasar sangat, kekeke.

      Delete
  8. Replies
    1. Hehehe, good luck KC juga, KC terer SEO, segan rasa, hehehehe

      Delete
  9. Dh selesai baca info di atas.
    Tk Mai.

    ReplyDelete
  10. Teruskan usaha... Semoga semakin maju...

    ReplyDelete
  11. Perkongsian yang sangat ohsem Mai..
    Good job..

    ReplyDelete
  12. Bagus penerangan Cik Mai.. =) Btw cantiklah header awak Cik Mai, rajin awak bertukar-tukar header.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Kak Shikin, harap membantu, hehehe.

      Header ni mai ambil free header kat pinterest je kak shikin, matsalleh mmg kreatif2.hehehehe

      Delete
  13. Perkongsian yang padat dan menarik. Banyak saya dapat belajar dari posting ni. Semoga berjaya dalam kontes SEO ni :D

    ReplyDelete
  14. TQ sharing..
    Kaklong pun masih blaja tentang SEO.. Belom pernah buat lagi sebelom ni.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sebenarnya masih belajar blog dan seo ni kak Long, hihihi harap membantu...

      Delete
  15. Penulisan yang hebat..Kalau Ada Kategori penulisan Berkualiti.. Dah boleh menage nie

    ReplyDelete
  16. terbaikla post... haha.. pnjg dan penuh info.. gud luck ye.. :D

    p/s : hi... sy dh follow blog comel awk ni.. hope awk sudila juga follow blog baru sy ye dan tinggalkan komen seikhlas hati.. :D ty..

    Kenapa Allah Ciptakan Neraka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih 1001 petua :D insyaAllah saya akan balas kunjungan :D

      Delete
  17. artikel sangat menarik, penuh dengan tip-tipnya sekali. Ada peluang untuk menang contest SEO "Belajar Buat Blog".

    ReplyDelete
  18. Semoga berjaya.

    Mohon tunjuk ajar blogger baru seperti saya ;-) . Salam perkenalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih.

      Saya pun masih tidak mahir ilmu SEO, jom sama-sama belajar,hihi. Salam perkenalan dari saya juga.

      Delete
  19. Terbaik penulisannya, kalau ada kategori terbaik, pasti blog nissobsesi boleh dapqt tempat pertama.

    Semoga berjaya Noor Maizan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Tuan, ramai lagi penulis hebat saya dah baca, hehehe.

      Terima kasih :D

      Delete
  20. semoga berjaya

    salam perkenalan dari www.saidila.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ya Saidila.

      Salam perkenalan juga :D

      Delete
  21. Salam perkenalan.. blogwalking dan done follow blog ni. :)

    ReplyDelete
  22. Banyak lagi nak belajar ni.
    Tips bagus2...
    semoga berjaya!

    ReplyDelete
  23. yup..mmg perlukan kerja keras nak sruh org baca artikel kita..

    ReplyDelete
  24. VIPQIUQIU99.COM AGEN JUDI DOMINO ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA

    Kami VIPQIUQIU99 AGEN JUDI DOMINO ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA mengadakan SEO Kontes atau Kontes SEO yang akan di mulai pada tanggal 20 Januari 2017 - 20 Mei 2017, dengan Total Hadiah Rp. 35.000.000,- Ikuti dan Daftarkan diri Anda untuk memenangkan dan ikut menguji kemampuan SEO Anda. Siapkan website terbaik Anda untuk mengikuti kontes ini. Buktikan bahwa Anda adalah Ahli SEO disini. Saat yang tepat untuk mengetest kemampuan SEOAnda dengan tidak sia-sia, hadiah kontes ini adalah Rp 35.000.000,-

    Tunggu apa lagi?
    Kontes SEO ini akan menggunaka kata kunci (Keyword) VIPQIUQIU99.COM AGEN JUDI DOMINO ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA Jika Anda cukup percaya akan kemampuan SEO Anda, silahkan daftarkan web terbaik Anda SEKARANG JUGA! Dan menangkan hadiah pertama Rp. 10.000.000. Keputusan untuk Pemenang Akan di tentukan dengan aturan kontes SEO yang dapat dilihat di halaman ini.

    Tunggu apa lagi? Ikuti kontes ini sekarang juga!

    CONTACT US
    - Phone : 85570931456
    - PIN BB : 2B48B175
    - SKYPE : VIPQIUQIU99
    - FACEBOOK: VIPQIUQIU99

    ReplyDelete
  25. singgah lagi sebelum keputusan diumumkan...

    semoga terus sukses dalam blogging

    ReplyDelete
  26. terima kasih...info yang sangat berguna

    ReplyDelete
  27. Mai, saya nak buat bloglist je dua dalam blog saya. Mungkin untuk iklan. Tolong ajar saya buat bloglist je dua. Kalau menggangu kat dini mai emaikan aje kat saya cara2 buat tu.

    Bokeh kan.

    ReplyDelete
  28. Nice sharing. Keep it up Mai

    ReplyDelete
  29. Mau ikutan gimana kak caranya?

    ReplyDelete
  30. Mai, saya tak pernah copy and paste blog sesiapa. Tapi ada orang lain copy and paste saya punya, then diubah suai sikit.

    Macam mna tu? Tapi saya tak kesah. Biarlah dia asalkan dia bahgia.

    ReplyDelete