6 Beza Blogger Dulu dan Blogger Sekarang

by - July 18, 2017

Beza Blogger Dulu dan Blogger Sekarang | Zaman berubah, mestilah banyak bezanya antara blogger zaman dulu dengan blogger sekarang. Aku mula berblogging masa tahun 2010, ramai blogger yang aku kenal dari dulu sampai sekarang, dapatlah aku tengok perubahan demi perubahan dunia blogging ni. 

Bukan dunia blogging je berubah. Tapi para blogger pun turut berubah. Bukanlah perubahan yang buruk-buruk, tapi kadang-kadang aku rindu juga dengan suasana zaman dahulu.

Beza Blogger Dulu dan Blogger Sekarang
Orang berubah kah, atau aku yang berubah?
Aku taknak cakap pasal blogger lain, tapi inilah beberapa perubahan dalam dunia blog yang berlaku atas diri aku sendiri. Hahah. Ke aku sorang je berubah macam lalang sedangkan orang lain masih maintain?


(01) Gaya Penulisan
Dulu-Dulu 

Blog sebagai online diary tidak berkunci - Mostly blogger dulu menjadikan blog sebagai medan mengabadikan sejarah hidup dalam bentuk penulisan. Hihi, aku sendiri tak terkecualilah nak bercerita tentang kisah hidup yang tak berapa nak menarik tu dalam blog. Tak sangka ramai juga follower kisah cinta aku suatu masa dahulu. (Cinta monyet tu sekarang dah jadi tunang sayeeee).

Sekarang

Gaya penulisan lebih matang dan berinformasi - Sekali blogwalking sekarang ni, penuh ilmu yang boleh kita dapat. Banyak isu semasa dan maklumat terkini yang boleh kita dapat dari membaca blog sekarang ni. Memang bagus tapi kadangkala aku rasa agak berat untuk blogwalking pukal sekaligus, tepu otak, hewhewhew. Errr maaf blog aku masih kekal sebagai blog peribadi, bukan blog ilmiah ya.


(02) Jenis Template
Dulu-Dulu 

Penggunaan simple template - Zaman dulu memang simple template je yang menjadi pilihan untuk baju blog. Paling malas nanti pakai premade template dari 'The Cutest Blog On the Block' je. Haha. Senang. Aku lettew. Tapi kalau rajin sikit mesti berlumba nak edit blog pakai tutorial Lyssa Faizureen, Bajuwarnacoklat, dan Nabila Medah, haaaa siapa yang suka edit blog mesti kenal nama-nama besar ni, cewahh. Semakin crowded dan colourful blog, semakin bangga gitchewww.

Sekarang

Responsive template everywhere! - Akhirnya responsive template berjaya menjajah sebahagian blogger hari ini, hahahaha. Bukan apa, untuk blog yang mesra pembaca yang suka blogwalking pakai phone & tablet, maka responsive template memanglah pilihan yang tepat. Selain senang nak baca guna phone, responsive template menang lagi sebab rekaan yang kemas dan minimalist, memang sejuk mata memandang dan menawan.




(03) Rakan Blogger

Dulu-dulu 

Rakan blogger ramai sebaya - Dulu, ada blog memang satu trend remaja selepas myspace dah tak aktif. Selain seronok menghias blog masing-masing yang sungguh kawaii, remaja zaman dulu suka meluahkan perasaan dalam blog. Sebenarnya tak kisahlah sekadar blog cinta atau diari, selagi pandai menulis, memang sedap nak baca.

kawaii
So Kawaii!

Sekarang

Kebanyakan blogger dewasa - Haha dah tak jumpa blog remaja sekarang, kalau ada pun tak macam dulu, makin profesional nampaknya. Maybe semua geng tangkap leleh macam aku dulu dah lari ke wechat, muahahaha. Kebanyakan geng blogge zaman dulu aku dan inactivekan blog depa. Sobsss. Guaaaa rindu wehhh.



(04) Sumber Pendapatan

Dulu-dulu

Iklan Nuffnang/Churp-churp - Kerana innity tak semua orang mampu, maka nuffnang dan churp-churplah sumber pendapatan blogger dulu. Hahaha. Malas nak kutuklah sebab aku pun pernah cashout dari depa juga, tak banyak tapi adalah kan....Sikit...

Sekarang

Adsense/8Share - 8Share ni konsep sama macam Churp-churp manakala Adsense nak sama tapi tak serupa macam Nuffnang. Cukuplah aku kata yang aku sangat bahagia dengan Adsense sampai tak layan dah iklan yang lain... Kehkehkeh.



(05) SEO

Dulu-dulu

Tak kisah pasal SEO - Haha zaman dulu aku blogging, tak kenal pun SEO bagai ni. Kalau tak kenal, macam mana nak kisah, hahaha. Yang aku tahu tulis-tulis dan tulis. Hantam sajalah yang penting bahagia.

Sekarang

Blog dah 100% Mesra SEO - Yabedabedu! Blog aku yang SEO pun tak kenal dulu sekarang dah capai 100% mesra SEO. Mestilah kena ambil tahu kalau nak dapat untung dari blog kan. Kalau taknak dapat untung sukatiler. Alang-alang menulis ni hobi aku, apa salahnya nak raih untung dari hobi sendiri. Sambil menyelam, minum air, kata orang.



(06) Design Blog

Dulu-dulu 

Design yang Sarat - Zaman dulu blog memang suka blog yang dihias sarat, warna-warni, penuh doodle dan macam-macam lagiii. Kalau header tu, makin besar gedabak, makin rasa cool habis dah. Segala lagu favorite semua nak sumbat dalam blog, dengan volume high dan tak boleh pause, perghhhh sungguh annoying blog aku pada zaman dulu. Err jangan terasa kalau pernah buat, sebab aku cuma describe blog sendiri, hahaha, kalau buat tu maknanya genglah kita.

Sekarang

Tema minimalist jadi pilihan - Honestly aku suka dengan design blog yang simple. Warna hitam putih pun dah cukup, memang nampak elegan. Tapi kadang-kadang rindu jugak tema colourful blog zaman dulu, sebabtu aku pakai template meriah uols macam sekarang ni. 


Sharelah perubahan korang dalam dunia blogging ni pulak, hihi :D



Follow

You May Also Like

0 orang rajin komen