Apabila dipandang Rendah oleh Orang Lain

Dipandang Rendah oleh Orang Lain | Sesiapa pun mesti tak suka apabila dipandang rendah atau sebelah mata saja oleh orang lain. Biasalah bila hidup dalam masyarakat ni, rambut sama hitam, hati lain-lain. Pantang ada kekurangan saja akan ada golongan yang suka menghakimi orang lain.

Memandang rendah orang lain memang perbuatan yang sangat tidak baik. Selain dapat membunuh keyakinan diri orang lain, perbuatan ini juga mengundang rasa riak' dalam hati kita. Memandang orang rendah akan orang lain, adakah kita fikir kita akan selamanya berada dipuncak? Hidup ini kan ibarat roda, sentiasa berpusing, ingat tu!

  • Pandang rendah orang yang dah dewasa baru nak belajar baca Al-quran, sudah sempurnakah bacaan kamu?
  • Pandang rendah cashier di pasaraya, mungkin dia buat part-time sambil menghabiskan pengajian masternya. 
  • Pandang rendah orang tak berpelajaran, mungkin rezekinya lebih murah dari kamu. 
  • Pandang rendah orang berpelajaran tinggi tapi masih tiada kerja tetap, mungkin ilmunya suatu hari nanti yang akan membantu kamu. 

Apabila dipandang Rendah oleh Orang Lain
You Will Be Wrong!

Apa yang kita perlu buat sekiranya ada orang pandang kita sebelah mata ni? Sakit hati memang sakit hati tapi kadang-kala kita perlu tengok sesuatu situasi dari sudut positifnya. Fuh, macam mana tu?

1) Jangan Pendam Dalam Hati

Jika kita terguris dengan apa yang mereka katakan, jangan pendam dalam hati terlalu lama. Kalau dipendam terlalu lama, bimbang perasaan kita bertukar menjadi benci dan dendam. Anggap saja tohmahan orang lain masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Kita tak boleh tutup mulut orang, tapi yang pasti kita lebih kenal diri kita. Lagipun kebanyakan yang memandang rendah kita bukanlah orang yang terdekat dalam hidup kita, tak perlu tambah tekanan diri sebab orang yang tidak penting.

2) Maafkan Mereka yang Memandang Rendah Kita

Hidup ini terlalu pendek untuk dendam dan perasaan marah. Maafkan mereka yang memandang rendah kita, untuk ketenangan jiwa kita sendiri, walaupun mereka tidak memohon maaf. Tidak mengapalah, anggap saja mereka tidak kenal kita luar dalam. Kita ini 'tidak hidup dek puji, tidak mati dek keji'. Move on dan teruskan hidup dengan happy!

3) Jadikan Hinaan sebagai Motivasi untuk Lebih Berjaya

Nilaikan semula segala tohmahan, cacian, hinaan, dan jelingan mereka, analisis apa yang tak kena dengan kita untuk kita ubah diri jadi lebih berjaya. Jika kita memang salah, maka berubahlah kearah lebih maju. Kalau kita benar tapi orang masih suka memandang rendah kita, tidak mengapalah. Redha Allah lebih penting dari pendapat manusia yang suka berprasangka.

4) Buktikan Pendapat Mereka Salah

Usaha keras untuk buktikan tanggapan mereka mengenai kita salah. Hihi lagi senang bila orang underestimate diri kita, sebab dia tak akan tahu tahap sebenar kebolehan kita. Buktikan kita tak semudah yang mereka sangka. Sesekali kena ajar sikit orang yang suka pandang orang lain sebelah mata macam dia saja hebat dalam dunia ni.

5) Tilik Diri Sendiri, adakah ini Kifarah?

Kita ni manusia. Kalau orang buat kita, kita rasa pedih, tapi kadang-kadang kita tak sedar kita pun ada buat orang lain. Mungkin orang memandang rendah kita adalah kifarah kerana sifat riak' yang juga ada sekelumit dalam hati kita. Check balik hubungan kita dengan semua orang, even makcik pakcik cleaner, makcik kantin, abang kantin, kakak kantin semua. Ada tak kita pandang rendah mereka, sombong bila bertembung, senyum tak masa terserempak. Kalau kita pun sombong, janganlah mengharap orang akan baik dengan kita. 

Moga kita juga tidak memandang rendah dan berfikiran buruk tentang orang lain

Pendek kata, tak salah kalau kita terasa sedih jika ada orang memandang rendah dengan kita, kita cuma manusia yang punya perasaan. Tapi lepas sedih tu, bangkit semula dan buktikan pendapat buruk mereka semua salah. Yang penting, Allah dan diri lebih kenal siapa kita. 

Dan jangan buat kat orang lain perkara yang kita tak nak orang buat kat kita. Kita mahu orang percaya dan tidak pandang kita sebelah mata, tapi kita perlulah mulakan langkah pertama untuk lebih hormat dan baik dengan orang lain.


LIFE IS SHORT, MAKE IT SWEET BABE~!

Follow
Previous
Next Post »

5 Comments

Click here for Comments
ai
admin
10/13/2017 10:11 AM ×

kalau asyik pikir apa orang pikir sampai bila tak habis.. penat nanti diorang stop lah pandang rendah pada orang lain.

Reply
avatar
10/13/2017 11:42 AM ×

dulu selalu org keji hina rabia..sekarang rabia bangkit dan bangun semula.usaha sampai berjaya

Reply
avatar
Dedaun Comel
admin
10/13/2017 4:29 PM ×

Dalam dunia ni ramai orang..

ada yang pandang kita renda dan ada yang bangga dengan kita.. mungkin tak ramai, tapi kalau kita fokus dengan orang yang pandang rendah dengan kita, tiada masa untuk kita memperbaiki diri.

Fokus dengan benda positif, dan benda positif akan datang kepada kita ;)

Reply
avatar
10/14/2017 8:44 AM ×

Saya sokong kak Mai 💪 Kita juga punya hati dan perasaan jadikan semua tu sebagai pembakar semangat.

Reply
avatar
cik kaella
admin
10/14/2017 9:08 PM ×

biar orang buat kita jangan kita buat orang lain. biar di pndang rendah yang penting kita kena teruskan hidup.

Reply
avatar

Tinggalkan pendapat/nota/surat cinta/amaran/soalan pada saya. Jika soalan saya akan menjawabnya, Jika nota cinta maka saya akan melawat blog anda semula.
Komen berbaur rasist, provokasi & lucah tidak akan dipublish. ConversionConversion EmoticonEmoticon